Dobry! Jedny ixpéčka prosím.

Mibrt | 20.1.2010 | 4261 x zobrazeno | 19 komentářů
software

Dnes je tady opět jeden článek z řady "nevhodný pro kardiaky". Popíšu v něm svůj postoj k operačním systémům Microsoftu a zmíním zde i vliv většinového názoru na jedince.

Netajím se tím, že jsem byl zastánce unix like systémů jak na serverech, tak i na pracovních stanicích. Dnes je tomu ale u mě jinak, protože mám jako uživatel a developer daleko větší nároky, než tomu bývalo kdysi a linux tyto požadavky nepokryl, a jak tak pozoruju dění a problémy uživatelů, tak ani nikdy nepokryje. Kdysi mi stačil office (open office), nějaký přehrávač na hudbu a filmy a tím to haslo. V tu chvíli pro mě nebylo nutné investovat do pokročilejších operačních systémů, využíval jsem operační systém linux a hrabání se v něm, se stalo mým koníčkem. Dalo by se říci, že operační systém neotročil pro mě, ale já jsem otročil pro operační systém, což každý rozumě myslící člověk označí za chybu.

Dnes mi na pracovní stanici nesmí nic jiného, než Windows (přemýšlím o MAC OSX) a na serveru bych si nic jiného než linux nedokázal představit. Linux se tedy přesunul z notebooku a multimediálního pc na server, který řídí webové služby. To je podle mě správný postup. Od této migrace jsem aktivně využíval Windows XP, pak přešel na Windows Vista a dnes jedu pouze na Windows 7 proffesional.

Pokud teď sedíte a nevěřícně kýváte hlavou se slovy: "OMG, Vista?", jste jedním ze stáda, které bylo ovlivněno masovou negativní kampaní, kterou rozšířil nejeden BFU nebo linux geek. S tímto systémem jsem pracoval více jak rok a nutno podotknout, že jsem s ním nikdy neměl žádný problém a bohužel je taky nutno podotknout i to, že i já jsem byl proti tomuto systému zaujatý. Proč? Protože aniž bych cokoli zkoušel, převzal jsem si rozšířený názor na Windows Vista od většiny, stejně jako to udělala většina. O to více jsem byl mile překvapen, jakým vývojem prošel Windows od zastaralé verze XP, kterou si i dnes po šesti letech, v době Windows 7, špatně informovaní uživatelé pořizují.

Teď bych se vás rád zeptal, proč si kupujete něco, co je 6 let staré? Většinový názor není zaručeně nejlepší názor. Osobně mě hodně rozesmál (i když to bylo spíše k pláči) jeden člověk, který stal frontu přede mnou v jednom nejmenovaném obchodě, zaměřeném na výpočetní techniku. Koukám na regál přede mnou a vidím krabicovou verzi Windows XP home edition. Pro sebe si říkám: "kdo v dnešní době může být tak hloupý a koupí si něco, co absolutně nemůže na dnešních sestavách a hlavně požadavcích zákazníků a hlavně aplikací fungovat?". Chvíli na to se z úst člověka ozve: "jedny ixpé houmy prosím". Neměl jsem pro něj ani prášky na blbost a ani teploměr s sebou, proto jsem to nechal být. Ještě podotknu, že si XP home kupoval k notebooku s 64 bit jádrem, což už vůbec nechápu. Ten člověk vyhodil peníze oknem, za absolutní downgrade všech možností, které jsou s počítačem možné.

Takže pokud si kupujete nové pc, notebook a nebo jen upgradujete systém, zkuste se na chvíli zastavit a zapřemýšlet, než uděláte koninu. Nechte si poradit od někoho, kdo tomu rozumí. Nestane se tak, že budete moci mít omezenou velikost RAM v závislosti na špatně zvoleném operačním systému. Nestane se to, že budete, obrazně řečeno, v době oktávek a superbů jezdit ve staré stovce nebo stopětce, což v přeneseném slova smyslu do světa IT znamená: budete mít aktuální verzi operačního systému, protože když už něco kupujete, kupujte nové věci. Narozdíl od zmíněných aut, je cena těchto OS takřka stejná. Nestane se vám, že na 64 bit procesor nahodíte 32 bit operační systém, protože se tím zase připravíte o výkon.

Nakonec bych jen ještě dodal, že XP už díky bohu nejdou v obchodech sehnat, ale jdou sehnat na internetu formou legalizačních balíčků, tak proboha ani tohle nedělejte. Podpora a automatické aktualizace pro tento dnes již zastaralý systém taky dlouho nebude, už jen zhruba do března, což je další důvod k tomu, dát ruce pryč od kroku vzad.

Komentáře

FreezyFreezy
hodnost tento čtenář je nejaktivnější
21:32 - 20.01.10

 co se týče linuxu, tebe to omezuje, mě zas omezujou licence u ms

jinak co se týče aktuálních verzi, je pravdou, že tupec si koupí radši xp než vistu nebo sedmičky, které na rozdíl od xp už mají normální správu systémových prostředků

btw dneska, a to je hodně častý jev, koupíš třeba notes s předinstalovaným oem windowsem, procák tam je 64bit, ale os je 32bit, což mi připadá jako vrchol demence

AndyAndy
smutek tento čtenář není moc aktivní
21:51 - 20.01.10

 Jo jo tohle většině běžných userů nevymluvíš, mě se snad podařilo přesvědčit 1 člověka ze 3 o tom že koupit si XP v dnešní době je naprostá hovadina.
Od února 09 sem běžela na Vistě a za tu dobu sem snima neměla absolutně žádný problém. Ať si všichni na Vistu nadávali jak chtěli, mě by ji nikdo nevymluvil - k XP nevrátila ani zadarmo.

A až minulý týden sem upgradovala na Win7 a opět velice milé překvapil.
Teď by pro mě byla práce na XP utrpením.
Jinak z MACem mám zkušenost jen z wmvare, ale třeba se mi letos podaří si ulovit aspoň MACa mini ...

mibrtmibrt
admin autor blogu
23:20 - 20.01.10

 #1042 Andy: Mám v plánu jít do Macbook Pro, ale zatím jsou finance potřebnější někde jinde a taky nepřevažují kladné názory lidí, kteří již přešli.

#1041 Freezy: Nechápu to s tou licencí

FreezyFreezy
hodnost tento čtenář je nejaktivnější
23:27 - 20.01.10

 #1044 mibrt: pokud chci něco zásadního upravit, tak musím použít nějaký resource hack (třeba) a jeho použitím poruším licenci, která mi zakazuje hrabat do některých věcí, tohle u linuxu není a můžu si legálně dlubat do čeho chcu

mibrtmibrt
admin autor blogu
23:31 - 20.01.10

 #1045 Freezy: Ano, na úkor stability. Pokud prodávám produkt a chci aby to fungovalo tak, jak to vyjede z továrny (jako příklad uvedu můj RS, do kterého taky nesmíš hrabat) a nechci aby mi to někdo ukradl, uzavřu zdroják a je to.

japekarjapekar
smutek tento čtenář není moc aktivní
06:44 - 21.01.10

 Fajn clanek, ted jsem instaloval do NTB Win 7 a teda dostavil se u me docela Wow efekt, vypada to pekne i se to pekne chova U Vist jsem tento efekt nejak nezaznamenal a to bezeli bez padu rok a pul, holt medialni obraz.

mibrtmibrt
admin autor blogu
07:49 - 21.01.10

 #1047 japekar: Díky. Já ten efekt měl i u Vist, právě proto, že to, co jsem se doslýchal o Vistách bylo tak odlišné od toho, co jsem na Vistách zažil

AshenAshen
smutek tento čtenář není moc aktivní
13:28 - 21.01.10

 Ahoj,
Windows Vista/7 jsou jistě hezká věc, ale mě prozatím s mojí výbavou počítače stačí XP Mám 32-bitový procesor a tak XP jsou dobrá volba Ano, mám zastaralý počítač, ale funguje na něm co potřebuju, aby fungovalo a pokud bych měl aktualizovat OS tak jedině na OpenSuse 11 Spousta grafických programů a náročnějších her (World of Warcraft např.) jedou rychleji na OpenGL než na "DirektIXech. Až budu potřebovat to, co potřebuješ ty teď, tak už mi asi GNU/Linux stačit nebude, tak přejdu na něco novějšího Doposud je o krok před OpenSuse

KomodorKomodor
smutek tento čtenář není moc aktivní
15:42 - 21.01.10

 Doposud jsem žil v domnění, že stáří WinXP se dnes vyšplhal na 9 let ( 2001 ). Nejspíš jsem se zmýlil

XP bych určitě nekupoval, přestože je stále používám na 6 let staré hw konfiguraci, takže mě v tomto směru nic neomezuje. Vystačí mi skoro na vše, co nyní potřebuji ...

mibrtmibrt
admin autor blogu
15:56 - 21.01.10

 #1050 Komodor: S tím vydáním máš v podstatě pravdu, jen byl vydán koncem roku 2001 a máme začátek roku 2010.

Martin SvětlíkMartin Světlík
smutek tento čtenář není moc aktivní
16:47 - 21.01.10

 Nerad bych tu posuzoval něco, co nepoužívám, protože jsem již skoro 3 roky na Macu. Nicméně Windows XP jsou takový zázrak. Systém, který obstojí na trhu bezmála 9 let je v době technického vývoje hodně překvapující, tak jako skoro 70 % celosvětový tržní podíl na poli OS.

Nicméně, Windows Vista jsem nepoužíval. Jen testoval, zároveň jsem tu měl jakou dobu počítače lidí, kteří s tím něco potřebovali něco udělat. Popravdě, nedivím se ohlasům. Ten systém bych zkrátka nechtěl. Nikdy. Proto beru i jako logický krok, že řada uživatelů Visty přeskočila a přešla na Win 7, případně to plánuje.

Udělala to tak i spousta organizací a institucí, protože pokud Visty nedokázaly korektně pracovat v jejich prostředí a zajistit kompatibilitu, pak je to také logické.

Pokud Ballmer připustí, že Visty nebyly úplně ideální, tak to o něčem svědčí. Nicméně slyším jen kladné ohlasy na Windows 7, takže tam jistě nějaký posun bude znát a PC uživatelům to přeji. Nějaký čas jsem měl možnost se s tímto systémem setkat a neurazil mě, ba naopak místy i překvapil. Visty mě přímo iritovaly při používání, že by okamžitě letěly z okna.

Dnes ale Windows pozoruji spíše z povzdálí a nedám dopustit na XPčka pro testování v Internet Exploreru :-) Nějakou dobu již jsem pánem nad svým systémem, který dělá to, co po něm chci a pokud dělá něco, co nechci, tak o tom nevím (tuto hlášku jsem převzal z neznámého zdroje).

Pokud tě láká Apple, tak jednak mě to v dnešní době ani nepřekvapuje (protože už se to stává běžnější záležitostí) a jednak ti to můžu jen schválit. Po té době, kdy jsem měl možnost se setkat s Mac OS X Tiger, Leopard a Snow Leopard a setkal se s neskutečným kusem hardwaru není věc, kterou bych tě chtěl odradit. Ale máš iPhone, a tak víš, jak systém od Apple přistupuje k uživateli. Navíc nějaké 32bit a 64bit systémy člověk už něřeší ... Já také ne. Jen se o to zajímám :-)

Patrik VoglPatrik Vogl
smutek tento čtenář není moc aktivní
18:25 - 21.01.10

 Vista byl dobrý systém, a průser byl, jak říkáš, v BFU - ten si nainstaloval Visty na nedostačující železo a poté jen nadával. Já měl na posledním notebooku právě Visty (než jsem přešel na Windows 7 především kvůli testování), a jak Visty, tak Windows 7 jsem považoval za dobrý systém...

Nyní jej odsoudím jen proto, že vím o existenci lepšího systému, což je MAC. Ač jej nepoužívám převratně dlouho, jsem spokojen a neřeším absolutně nic. iPhone mi teď letí poštou třetí, takže i tam jsem spokojen - ale to je mírný off-topic.

Co se XP týče, už dost mizí. Každý kdo si koupí nový PC (a dnes si každý kupuje notebook), dostane k tomu rovnou Windows 7 - přesně tak jak přišla mezi uživateli Vista, přijde i rychle Windows 7. Jediný rozdíl je v tom, že Windows 7 používají IT nadšenci narozdíl od Visty s nadšením, čemuž se nedivím....

mibrtmibrt
admin autor blogu
00:00 - 22.01.10

 #1052 Martin Světlík: Martine, máš naprostou pravdu, iPhone je pro mě (jak to řekl prodejce v iStyle) první známka závislosti a prý tam všichni jednou zkončíme IPhone u mě zapříčinil to, že o macu uvažuju, protože mi dokázal, že čím jednodušší to je, tím víc to umí, a intuitivita je u iPhone naprosto dokonalá. Udělal by sis na mě prosím někdy čas na nějakém IM a odpověděl by jsi na pár dotazů?

pes502pes502
smutek tento čtenář není moc aktivní
09:50 - 22.01.10

 Za sebe musím říct, že OS od Microsoftu používám již od dob MS-DOS a prošel jsem téměř všechny verze Windows.

Myslím, že můžu s klidným svědomím říct, že Windows XP znamenaly ve své době totální převrat a byl to jeden z nejstabilnějších systémů na trhu.

Ovšem doba pokročila a vývoj se opět posunul. S verzí VISTA jsem nebyl spokojen. Měl jsem ji asi půl roku (dostal jsem ji k novému noťasu) a za ten půlrok jsem zažil něco neuvěřitelného. Jako první odešel PRŮZKUMNÍK - kdykoliv se kliknulo na zástupce nebo .exe soubor pravým, došlo k fatální chybě systému. Hledal jsem na internetu návod, bohužel nic jsem nenašel a ani žádný FIX či PATCH neexistuje. Tohle byl jen jeden z mnoha problémů, které jsem měl možnost na Vistě zažít.

Nyní už asi měsíc jedu na Windows 7 a jsem naprosto spokojen. Jde vidět, že se sedmičkama už si vývojáři pohráli. Líbí se mi možnost spustit program ve zpětné kompatibilitě, nové prostředí, lepší správa atp.

Takže za sebe musím říct, že Vista pro mě byla rozhodně propadákem a doufám, že se k ní už nikdy nebudu muset vrátit.

Martin SvětlíkMartin Světlík
smutek tento čtenář není moc aktivní
16:01 - 22.01.10

 #1054 mibrt: Není problém - jsem na Jabberu (martin.svetlik@jabber.cz) nebo MSN (martin.svetlik@hotmail.com). ICQ ani nezmiňuji :-)

reddredd
smutek tento čtenář není moc aktivní
13:07 - 07.02.10

 Win Vista byl krok stranou, ..je pravda, že mánie okolo jeho negativních vlastností byla přehnaná, ale systém jako takový nebyl bohužel povedený, ani dobře odladěný (prodávala se neupravená beta) - výsledkem bylo "zpruzení" prvních uživatelů a množení se negativních reakcí, než člověk povypínal různé prudící prvky, byl systém opravdu ale opravdu otravný a některé běžné aplikace, které na Win Xp běžely bez problémů způsobovaly freezouty řešitelné pouze restartem (stalo se mi bohužel i při přenášení excelovských grafů do wordu), proto se nedivím uživatelům, kteří Visty jednoduše přeskočili
Win 7 je v podstatě lépe odladěná Vista (vychází ze stejného jádra) a výsledek je znát - běžným uživatelům zcela vyhovuje

corwin78corwin78
smutek tento čtenář není moc aktivní
21:25 - 07.02.10

 #1055 pes502: Nevím, z jakého důvodu by měly být Win XP ve své době (tedy před devíti lety) převratný OS. Podle mě je to absolutní katastrofa a při jejich denním nuceném používání v práci trpím jako pes. Ještě, že naše company konečně dostala rozum a začala podporovatl i další OS. Co byl ve své době převratný OS pro PC tak jedině OS/2 Warp 3 od IBM. Kdo zažil ten úžasný preemptivní multitaskng, výkon a spolehlivost, už v roce 1993, tak nechápal, jak se může takovy hnůj jako DOS s Win3.1 vůbec prodávat. Škoda, že se verze 4 opozdila a vyšla až v roce 1996, kdy už se jako mor šířily Win95. OS/2 Warp 4 alias Merlin byl sice kvalitativně úplně na jiném levelu (srrovnatelné možná tak s Win2k), ale relativně vysoké HW nároky a cena a hlavně špatný marketing IBM jej úplněd pohřbily. Velká škoda, i když dnes už mi to ani tolik nevadí, naštěstí už máme možnost volby.

SmetySmety
smutek tento čtenář není moc aktivní
19:28 - 10.03.10

 Tak Vista byla jedna velká chyba. Rozežraná kráva, která byla schopná startovat minuty. Argument o železe vyvrací 7čky. A problémy se sítěmi a wifi čipsety jsou legendární. Ať Vista zhyne.

starkystarky
smutek tento čtenář není moc aktivní
14:35 - 19.07.10

 #1093 Smety: Jo, souhlasím s Tebou. Já měl Vistu rok, doteď nevím, jak jsem to s ní vydržel. Startování 2-3 minuty, nyní u W7 to je cca 20 s. Problémy s celým OS, sekala se, většina programů natom nejela, nebo měla problém, žádné jak u W7, aktualizace, a podobné věci co si děla W7 vše sama. Vista je dobrá s prominutím na vyližprdel ...

Vlož také svůj názor


img

overeni opište ověřovací kod z obrázku

Komentáře podporují gravatary.
Adresy začínající na "www" nebo "http://" budou automaticky převedeny na odkazy. Tyto odkazy prosím oddělujte mezerou, děkuji.
ENTER se naformátuje jako nový řádek

Nejčtenější články

Div se zakulacenými rohy
Přečteno 3290 x
Nová adresa
Přečteno 2985 x
Co se hejbe je kůl
Přečteno 2542 x
Google vládne světu
Přečteno 2431 x

Poslední komentáře

starky komentoval článek:
Dobry! Jedny ixpéčka prosím.
Mr. Atsor komentoval článek:
Tapety na plochu (řetězovka)
Mr. Atsor komentoval článek:
Ty nejlepší tapety pro váš desktop

Aktuální články

Switchnul jsem - Edit
Napsán: 21.3.2010
Milý Ježíšku …
Napsán: 8.12.2009
Jak jsem opustil ICQ
Napsán: 05.12.2009

Ocenění

www.meebio.cz

Mimo jiné mne naleznete na:

facebook twitter

Nejaktivnější čtenáři

award Freezy - 156 komentářů
award Evča - 51 komentářů
award Klima8 - 34 komentářů

Aktuální desktop

desktop
Aktuální desktop

Pravidelně čtu:

www.latrine.cz
La trine
www.karelkolar.com
Jakože IT blog
www.atsor.cz
Mr. Atsor BLOG
fremy.i-extra.net
Blábolník Chomutováka
flavicius.php5.cz
Flavicius blog
www.freezy.cz
Freezyho blog
www.cheworld.sk
ChristianoErwen World
www.savecomputer.net
o bezpečnosti v oblasti IT
www.digitalnipopelnice.net
Digitální popelnice
www.pvogl.cz
Patrik Vogl a jeho Real Life
www.sablatura.info
píše Jan Šablatura

Dále doporučuji:

www.digiprofi.cz
Digiprofi.cz
www.meebio.cz
Meebio Webdesign
www.kapl.cz
Weblog Tomáše Kápla
www.najja.net
Najjin Weblog
www.outer.cz
Píše Martin Petrovič
www.evulin.ic.cz
Evulin Blog
blog.jifox.cz
Fox.kyong blog
www.oknafemos.cz
Plastová okna a dveře
www.adros.own.cz
PS: Píše Adroš
www.klima8.cz
Osobní web o linuxu
www.thenter.name
Thenterův blog

Náhodně z fotoblogu

fotkafotka
fotkafotkafotkafotkafotkafotkafotkafotka

Píšou jiní - aktuálně

Copyright © Michal Brtníček. All rights reserved. Hlavní stránka| Nahoru | Napište mi | Mapa webu | RSS článků | RSS komentářů | Webdesign by Meebio Webdesign